Logo Wielerhuis MArel

Crank lengte: heb je de juiste maat crank?

Cranklengte: de juiste maat zorgt voor winst!

De verkeerde cranklengte op mijn racefiets……..kan dat?

 

“De juiste cranklengte kiezen is het meest onderschatte onderdeel van de fiets” 

Door: Jelle van der Marel


Mijn eigen ervaring

Ik zie tijdens fietsmetingen regelmatig racefietsen voorbij komen met daarop verkeerde cranklengtes. De reden dat ik op deze maat let bij onze fietsmetingen is omdat ik in 2013 zelf aan den lijve heb ondervonden wat het kan doen met een wielrenner als de juiste maat crank wordt gemonteerd op je fiets! (De cranklengte is de afstand van hart trapas tot hart pedaal as).

Het gevoel was fenomenaal! Ik zat zoveel lekkerder op m’n fiets en ik kon op souplesse ( á la Chris Froome 😉 de versnellingen rondkrijgen. Al die jaren met een te lang crank gereden dus…… Voor uw beeld, ik ben met een lengte van 1,74m aan de kleine kant en reed al die jaren daarvoor, meer dan zes jaar, met een 172,5 crank. Bij al mijn nieuwe fietsen was de gedachte “ik rijd altijd met 172,5 cranks, dus het zal wel goed zijn!”

In 2013 ben ik dus overgestapt naar een korter 170 crank en met resultaat, ik kreeg de versnellingen gewoon makkelijker rond, had ik veel eerder moeten doen! Sindsdien let ik bij alle fietsmetingen die ik afneem op of de cranklengte juist is.

 

Hoe kan dat?……Nu de theorie.

U denkt nu waarschijnlijk “oke hoe kan dat dan?” Ik ben geen wiskundige en ik heb een hekel aan moeilijke theoretische uitleg. Dus bij deze de uitleg vanuit mijn eigen situatie in Jip en Janneke taal.

Ik reed dus met een 172,5mm crank, iemand wees mij er toen op dat dit te lang was voor mijn lichaamslengte en binnenbeenlengte. Toen ik overstapte naar een 170mm crank kreeg ik het gevoel dat het rondje wat ik moest maken (de trapbeweging) kleiner was geworden. Dit is natuurlijk logisch want het crank was korter geworden en daarmee ook de doorsnee van de trapcirkel.

Voor mijn gevoel kreeg ik de versnellingen makkelijker rond (lees meer op souplesse en snelheid) en waren mijn benen constant bezig met het overbrengen van de kracht. Voorheen was dit niet het geval en waren mijn beenspieren en pezen niet optimaal belast. Ik was voorheen (toen ik nog met een 172,5 crank reed) ook veel aan het prutsen met mijn horizontale zadelstand. Dit verklaart veel, want als de cranklengte (lees trapcirkel) niet goed is dan zal de zadelstand in geen enkele stand echt goed staan.

 

De hamvraag: wat is voor mij de juiste cranklengte?

Ik gebruik zelf altijd de volgende tabel:
Binnenbeenlengte        Cranklengte
< 78 cm                      165 mm
78 – 86 cm                  170 mm
86 – 92 cm                  172,5 mm
92 – 98 cm                  175mm
> 98 cm                      180 mm

Wilt u uw binnenbeenlengte op laten meten? Dat kan bij ons voor nop! Ga dit niet zelf thuis proberen met een meetlintje, mijn ervaring is dat de binnenbeenlengte meten met een meetlintje nooit exact kan zijn. Wij hebben een professioneel meetapparaat dat op de milimeter kan meten. U bent van harte welkom!

Geïnteresseerd in dit artikel? Stel uw vragen hieronder! Of neem vrijblijvend contact met ons op voor advies.

Nano coating voor racefiets en mountainbike

Sinds kort in onze werkplaats:

PROTEAM BICYCLE CARE
“niet poetsen maar fietsen”

 

Nano coating voor de racefiets/mountainbike:

  • Extreem water- en vuilafstotende hydrofobische
    eigenschappen.
  • Vuil zal zich niet meer hechten.
  • Wassen en algemeen onderhoud wordt veel makkelijker.
  • Eenmaal correct aangebracht zal de coating voor jaren de
    lak en andere delen op de fiets beschermen.
  • Lak behoud veel langer de glans.
  • Matte lakken blijven veel langer een volle luxe uitstraling
    geven.
  • Zeer duurzame oplossing.
  • Kosten: € 95,- per fiets.

Is jouw racefiets/mtb wel verzekerd?

Stevig in het zadel met de fietsverzekering van Bike2Insure

Voor jouw racefiets of mountainbike hebben wij de nieuwe fietsverzekering Bike2Insure. Deze verzekering voor de sportieve fietser bieden wij, als geselecteerde dealer aan, en kent een uitstekende dekking tegen een scherpe prijs.

DEKKING

 

  • Schade tijdens trainingen, cyclo’s, toertochten en wedstrijden voor niet licentiehouders
  • Een allrisk dekking met aanvullend een unieke diefstaldekking
  • Schade tijdens transport
  • Persoonlijke eigendommen zijn mee verzekerd tot € 500,-
  • Kosten door pech onderweg worden vergoed tot € 30,-
  • Slechts € 50,- eigen risico per gebeurtenis
  • Bij diefstal geldt er een eigen risico van 10% van de aanschafwaarde van de gestolen fiets
  • Schadevergoeding vindt plaats in natura
  • Dekkingsgebied Europa

 

De VOORDELEN van de fietsverzekering van Bike2Insure op een rij

  • Al vanaf € 3,95 per maand
  • 100% gericht op de sportieve fietser
  • Snelle schade afhandeling, er wordt geen expert ingeschakeld. Wij voeren de reparatie zelf uit
  • Bij totaal verlies of diefstal leveren wij een gelijkwaardige fiets, of beter
  • In geval van schade wordt vergoed op basis van vervangende, gelijkwaardige onderdelen en niet op basis van de dagwaarde.
  • Zowel nieuwe als gebruikte fietsen zijn te verzekeren.
  • Maandelijkse premie, maandelijks opzegbaar

 

Zorg dat je de juiste dekking hebt als je op de fiets stapt

Schade aan je fiets is altijd gedoe en kost vaak meer dan je verwacht. Wil je daarover geen zorgen? Sluit dan direct bij ons een fietsverzekering af. Neem contact op via [e-mailadres] of vraag er naar in de winkel.

 

Welke fietsen kan je verzekeren?

Iedere nieuwe of gebruikte sportfiets kunnen wij verzekeren. Onder een sportfiets wordt onder andere verstaan: racefiets, mountainbike, cyclecross, gravelbike, strandbike, tijdritfiets, BMX of tour.

 

Waarvoor ben je verzekerd?

Schade aan en totaal verlies van je fiets veroorzaakt tijdens trainingen, cyclo’s, toertochten, wedstrijden voor niet licentiehouders en tijdens transport.

Heb je aanvullend een diefstaldekking afgesloten dan ben je zowel verzekerd voor diefstal vanuit een afgesloten ruimte als diefstal tijdens een trainingsrit en een georganiseerd evenement zoals een toertocht of cyclo.

 

Wat is de vergoeding bij diefstal, schade en totaal verlies?

Bij schade aan je fiets geldt een eigen risico van € 50,00 per gebeurtenis. Bij totaal verlies en diefstal, wordt het eerste jaar de aanschafwaarde van de fiets vergoed. Na 1 jaar is de uitkering het verzekerde bedrag minus 1% afschrijving per maand. Deze afschrijving geldt alleen bij uitkering in verband met totaal verlies ten gevolge van beschadiging. Bij diefstal geldt er een eigen risico van 10% van de aanschafwaarde.

 

Zijn persoonlijke ook eigendommen verzekerd?

Gratis zijn meeverzekerd je persoonlijke eigendommen, zoals helm, fietskleding en schoenen tot een maximum bedrag van € 350,- per gebeurtenis.

 

Wat is er niet verzekerd?

Normale slijtage, cosmetische schades zoals lakschade en constructiefouten. Schade tijdens wielerwedstrijden en snelheidsritten voor licentiehouders is niet verzekerd. Schade tijdens trainingen, toertochten, cyclo’s en clinics en wedstrijden voor niet-licentiehouders is wel verzekerd.

 

Hoe lang en waar te verzekeren?

De premie wordt berekend over de aanschafwaarde van de fiets en betaal je per maand. De fietsverzekering is maandelijks opzegbaar met een minimale looptijd van 3 maanden. In onze fietszaak kunnen wij de fietsverzekering voor je afsluiten.

 


Wat kost het?

Waarde van de fiets Bike2Insure* (basis) Bike2Insure Plus**
€ 0 – € 1.000 € 3,95 € 8,95
€ 1.001 – € 1.500 € 5,95 € 10,95
€ 1.501 – € 2.000 € 7,95 € 12,95
€ 2.001 – € 2.500 € 10,95 € 15,95
€ 2.501 – € 3.000 € 12,95 € 20,45
€ 3.001 – € 3.500 € 14,95 € 22,45
€ 3.501 – € 4.000 € 16,95 € 24,45
€ 4.001 – € 4.500 € 19,95 € 27,45
€ 4.501 – € 5.000 € 21,95 € 29,45
€ 5.001– € 5.500 € 24,95 € 34,95
€ 5.501 – € 6.000 € 26,95 € 36,95
€ 6.001 – € 6.500 € 28,95 € 38,95
€ 6.501 – € 7.000 € 30,95 € 40,95
€ 7.001 – € 7.500 € 32,95 € 42,95

Vragen?

Neem contact op met onze specialisten.

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid